by
on
under
Permalink

Vagtplan i excel

Formål; 

Hvis du har en mindre virksomhed eller er nystartet har du her en mulighed for downloade et eksempel på en vagtplan i excel.

 

Oprettelse af vagtplaner for medarbejdere er et afgørende skridt i retning af at etablere en effektiv arbejdsplads. Du kan bruge Microsoft Excel til at udarbejde en vagtplan, der er effektiv og nem at bruge. Hvis du er for doven til at lave din vagtplan i excel, kan du downloade denne vagtplan som dækker ugens dage fra mandag til lørdag og fra tidspunkterne kl. 5 til 23. Såfremt den skal dække alle ugens dage og klokkeslæt er du nødt til at justere lidt i den, men den er stadig et godt udgangspunkt for et videre arbejde der passer bedre til lige netop din arbejdsplads.

Download et eksempel på en vagtplan i excel her

Alternativt kan du også læse om tidsregistrering ved at gå til dette link
Hvis du hellere vil starte med at lave en vagtplan fra bunden kan du benytte dig af denne vejledning.

Step 1: Åbn en tom Excel-regneark. Gå til “Indsæt” fanen i Excel 2007 eller menuen “Vis” i Excel 2003 eller tidligere, og vælg “Sidehoved & sidefod”. Vælg “Custom Header” og indtast “Vagtplan”

Step 2: Gå til “Sidelayout” fanen og klik på “Retning”. Vælg “Landskab”. I Excel 2003 eller tidligere, skal du gå til menuen “Filer” og vælg “Sideopsætning”. Vælg “landskab” på “side” fanen. Skriv “For ugen den:” i celle “A1″. Marker celle “A4″.

Step 3: Opsæt cellen ved at ændre skriftstørrelsen til “12″ og vælg “Fed” “CTRL+F” i ” fanen “Startside” i Excel 2007 eller på “Formatering” værktøjslinjen i Excel 2003 eller tidligere. Skriv den første dag i den planlagte arbejdsuge for medarbejderne.

Step 4: Marker celle “B4″. Indtast den første planlagte mødetid for medarbejderne. Indtast tidsintervallerne i de resterende celler i “Række 4″. Disse kan være i hele eller halve time intervaller

Step 5: Marker celle “A5″. Indtast navnet på den første medarbejder i alfabetisk orden. I celle “A6″, indtastes næste medarbejder, og så videre, indtil alle medarbejdere er sat op i vagtplanen.

Step 6: Gentag trin 3 til 5 med den næste dag i arbejdsugen. Gentag til hele arbejdsugen er oprettet. Tilføj farve til celler, der indeholder dage, tider og medarbejdernes navne ved at bruge “Fyld Farve” knappen i “Skrifttype” gruppe af “Startside” fanen i Excel 2007, eller “Formatering” værktøjslinjen i Excel 2003 eller tidligere.

Step 7: Gem medarbejderens vagtplan som en Excel-skabelon. Klik på “Office-knappen” i Excel 2007 eller menuen “Filer” i Excel 2003 eller tidligere, og vælg “Gem som”. Skriv“Medarbejder vagtplan” under “Filnavn. Vælg “Excel-skabelon (*. Xlc)” under “Gem som type” i Excel 2007 eller “skabelon” i Excel 2003 eller tidligere, og klik på “Gem”.Dette vil tillade dig at genbruge vagtplanen uden at skulle sætte det op igen.

Nu har du et regneark. Det du mangler nu er at angive hvilke medarbejdere som skal have fri og hvornår de skal have det. Her kan du alternativt skrive FRI i cellerne i lørdag/søndag.